Karijes – što ga uzrokuje i kada reagirati?

Karijes je kvarenje (raspadanje ili truljenje) zuba tj. stvaranje šupljine u zubu. Simptomi kao što su  osjetljivost na dodir i zubobolja se pojavljuju kasnije.

Karijes je po Svjetskoj Zdravstvenoj Organizaciji najraširenija bolest na svijetu.

Karijes uzrokuju kiseline koje stvaraju bakterije unutar zubnog plaka. Plak je mekana zubna naslaga tj. tanki sloj hrane koji se zadrži na površini našeg zuba nakon obroka. Zubi dosta često imaju duboke fisure, oštećenu caklinu, udubljenja, rascjepe koje se protežu do dentina (sloja zuba ispod cakline).

U početku karijes zahvaća samo caklinu i asimptomatski je tek dolaskom karijesa u dentin dolazi do prvih simptoma koji se izražava kao bol na hladni, topli ili slatki podražaj, a kasnije i tokom žvakanja pritiskom. Ukoliko govorimo o dubokom karijesu pulpa je često zahvaćena te bol može biti jaka i trajna te se razvija upala zubnog živca – pulpitis.

Rutinskim pregledima kod doktora dentalne medicine karijes se pronalazi rano kada je za njegovo daljnji razvoj potreban minimalno invazivni zahvat. Postoje različite metode otkrivanja karijesa kao što su klinički pregled, rendgenska snimka, lasersko svijetlo itd.

Karijes se liječi brušenjem zuba i uklanjanjem zaraženog dijela tkiva. Sam dio preparacije nakon što je sve očišćeno zatvara se bijelom kompozitnom plombom. Kompozirni materijali koji se koriste puno su više estetski zadovoljavajući i čvršći nego ikad.

Karijes se u većini ljudi može spriječiti. Dobra oralna higijena, redovite kontrole, čišćenje zubnog kamenca, korištenje zubnog konca te kvalitetna zubna četkica preduvjet su za sprječavanje nastanka karijesa.